Wordt de Formule 1 weer aantrekkelijk voor nieuwe teams?

De Formule 1 is al decennia de absolute koningsklasse van de autosport, het trekt namelijk verreweg de meeste kijkers, de auto’s gaan het snelste en er gaat het meeste geld in om. Sinds 2015 rijden we met 10 teams in de Formule 1, dat betekent dus dat er elke Grand Prix 20 bolides de baan op gaan. Dit lijkt misschien wel veel, ware het niet dat er vroeger periodes waren dat er veel meer teams meededen, er waren toen ruim over de 30 auto’s op de baan. Het zou mooi zijn om tijdens de wintertests in 2021 meer dan 10 teams te mogen verwelkomen. 

De ontwikkeling en kosten zijn erg duur geworden

Het is altijd al zo geweest dat er in de Formule 1 teams afvielen en dat andere teams erbij kwamen, Haas F1 was het laatste team dat erbij is gekomen, dit was in 2016. Sindsdien zijn er genoeg verhalen rond gebazuind over dat er andere teams zijn die er veel interesse in hebben, maar dat ze het financieel gewoon niet aan konden. De ontwikkelingskosten van een Formule 1 auto zijn erg hoog, hier zit dan ook gelijk het grote verschil in tussen de topteams en de teams die onderaan strijden. Ferrari en Mercedessen hebben in 2019 beiden ongeveer 450 miljoen euro uitgegeven aan hun auto’s en de ontwikkeling daarvan, Red Bull zit daar ‘kort’ achter met 380 miljoen euro en daarachter komen Renault en McLaren met ongeveer 250 miljoen euro. Als je dit dan vergelijkt met teams zoals Williams, Toro Rosso en Haas die allen minder dan 175 miljoen euro uitgaven, Dan is dit een verschil van meer dan 275 miljoen, wat gigantisch is in de Formule 1.

Het invoeren van een budget cap

Om het hele formule 1 veld dichter bij elkaar te brengen krijgen we in 2021 een compleet nieuwe technische regelgeving, de auto’s gaan nu werken op basis van een grondeffect en dit moet racen beter maken. Er zal waarschijnlijk ook een budget cap ingesteld worden van 175 miljoen euro, een bedrag wat over het algemeen alle teams wel moeten kunnen ophoesten. Dit geeft andere teams ook gelijk de mogelijkheid om terug te keren of juist voor de eerste keer toe te treden tot de formule 1, aangezien de financiën vaak de reden waren waardoor veel teams er uiteindelijk van hebben afgezien. De namen die al langer rondgaan zijn Audi, Prema Racing, Andretti Autosport en het Panthera Team Asia. Welke teams er gaan toetreden en andere ontwikkelingen rondom de Formule 1 kan je volgen op Gptoday.net.