Het image van een auto

Een auto is image. Emotie. Beleving. En zulks communiceer je niet alleen met tv-commercials of print. Emotie moet je beleven. Dus organiseren veel importeurs events. Duur? Welnee, veel brandexperience-activiteiten genereren pure winst.

De eerste kennismaking – nadat de autosleutel is omgedraaid – met Sam Cooper is overdonderend. “Phom, phom, phom, phom” knallen plotseling onheilspelende drumroffels uit de speakerboxen van de pc. Dan verschijnt de superdetective in beeld. “Meet me in my hotel. I tell you everything,” luidt de geheimzinnige boodschap.”In Nederland hebben zich zestienhonderd mensen voor Mission Mini aangemeld,” vertelt Isabella Cleusters, pr-manager van BMW, de importeur van Mini. En dat is veel. Zeker omdat die aanmeldingen hoofdzakelijk via internet binnenkwamen. Dit medium speelt een belangrijke rol bij events in de autobranche.

Merkbeleving Mini

Via www.missionmini.com kon de liefhebber kennismaken met een fictieve crimi rond een kunstroof. Teneinde deze op te lossen werden uiteindelijk drie Nederlandse deelnemers uitverkoren naar Barcelona te gaan. Daar ontmoetten ze collega amateurdetectives uit zeventien andere landen. Leuk, gezellig, maar hamvraag is natuurlijk: wat denkt Mini Cooper hiermee te bereiken? Merkbeleving, maar vooral veel zorgvuldig geregiseerde free publicity en gratis leads.

mission-mini

Beleving overbrengen

“We willen de beleving rond de Mini op een andere manier brengen,” verduidelijkt Cleusters. “Door er ook de elementen literatuur en kunst aan te verbinden positioneren we niet alleen een auto, maar ook een beleving waarvan we hopen dat dit tot een koopstimulans leidt.”

Of dat zo is, en wat Mission Mini kost, wil de pr-manager niet te zeggen. “Maar,” benadrukt ze, “het is wel ontzettend leuk om zo met je merk bezig te zijn. We hebben dan ook bewust voor een eventachtig gebeuren gekozen in plaats van normale advertenties.”. Voor info over folders huis aan huis verspreiden en folderverspreiding kijkt u hier.