Een tweedehands auto importeren uit Duitsland

 

Duitsland vs. Nederland

Het aantal tweedehands auto’s, dat wordt aangeboden op de Duitse markt, is aanzienlijk groter dan het aanbod in ons eigen land. Doordat de aanschaf van nieuwe auto’s in Nederland de laatste jaren aanmerkelijk is gedaald, is er sprake van een serieus tekort aan jonge compacte tweedehands wagens. En dat leidt tot een toename van het aantal geïmporteerde occasions door bedrijven als ook door particulieren. De bonus bestaat in de meeste gevallen uit een prijsvoordeel met gelijkwaardige auto’s in Nederland– wel 30 procent goedkoper -, omdat er in het buitenland geen BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen) wordt geheven (meer informatie: https://easyimport.nl/auto-importeren-uit-duitsland). Voor de registratie van het geïmporteerde voertuig in Nederland dient er alsnog BPM te worden betaald, maar dat bedrag is aanzienlijk minder hoog.

Hoe ziet de praktijk er uit?

  • De url’s voor de beste websites voor het zoeken van de gewenste auto zijn: www.autoscout24.de enwww.mobile.de. Beide websites tonen een aanbod van zowel merkdealers, handelaren als ook van particulieren. Mocht dit laatste het idee zijn, selecteer dan ‘Privatanbieter’.
  • Tracht de afstand en het zoekgebied te beperken door op de meer nabije postcodes te selecteren: het Ruhrgebied begint met nummer 3 en 4 en de regio Frankfurt start met nummers 5 en 6.
  • Het vooraf oefenen van een conversatie in het Duits is verstandig om te doen. Ga na wat de juiste Duitse termen zijn voor bijvoorbeeld: onderhoudsboekje – Checkheft en voor aankoopbewijs – Quittung
  • Bedenk, dat veel bedrijven op de zaterdag reeds om 13.00 u. sluiten.
  • Is het onderhoudsboekje aanwezig en bijgehouden? Komt de kilometerstand van de auto overeen met dat van het onderhoudsboekje? Als de staat van de auto niet perfect is, ga dan vooral niet tot aankoop over. Op meeste Duitse tweedehands auto’s valt nagenoeg niets aan te merken.
  • Zorg ervoor dat alle benodigde papieren meegeleverd worden. Zoals- Het certificaat van overeenstemming, CVO
    – Het Fahrzeugbewijs 1 en 2
    – De Duitse keuringsdocumenten
    – Het koopcontract
  • Voor de uitvoer van de auto is een export kenteken benodigd. Deze kentekenplaten worden in de regel door de verkoper georganiseerd.

Indien u dit zelf wilt doen, dan dient u contact op te nemen met het Strassenverkehrsambt. Eenmaal met de nieuwe tweedehands auto in Nederland. Om met de geïmporteerde auto in Nederland te kunnen rijden, moet de auto worden gekeurd door het RDW. Met een eendagskenteken, dat vooraf is te bestellen, rijd er naartoe. Aldaar kan de auto eveneens APK gekeurd worden. U voldoet de BPM bij de belastingdienst. Tot slot dient de auto te worden verzekerd, waarna u de weg op kunt met uw nieuwe tweedehands bezit.